Світовий ринок VRF-систем

Як і інші сегменти ринку кліматичного обладнання, сегмент VRF-систем зазнає труднощів, що пов’язані з несприятливою економічною ситуацією в світі.

Станом на 2015 рік JARN оцінює обсяг світового ринку VRF з електричним приводом в 1,2 млн систем (рахуючи за кількістю зовнішніх блоків). Вперше за свою історію цей ринок пережив скорочення, зменшившись в порівнянні з 2014 роком на 2,8%.

ІСТОРІЯ VRF-СИСТЕМ

З’явившись в Японії 30 років тому, VRF-системи радикально поміняли уявлення про функціональність і енергоефективності обладнання для кондиціювання повітря. На відміну від систем на основі чилера, здатних або охолоджувати, або обігрівати весь будинок цілком, VRF-системи забезпечили можливість індивідуального управління мікрокліматом кожного приміщення, що обслуговується. Після приголомшливого успіху в Японії нова технологія прийшла на європейський ринок. До кінця 1990-х років VRF-системи набули широкого поширення в країнах, що розвиваються промислових країнах, в тому числі в Китаї. Японські виробники зуміли проникнути і на ринок США, де домінували агрегатовані (моноблочні) кондиціонери і системи чилер-фенкойл. Помітною віхою в історії став 2014 рік, коли компанія Goodman (Daikin) запустила виробництво зовнішніх блоків VRF-систем в США.

Різноманітність внутрішніх блоків VRF-систем дозволяє створювати комфортний мікроклімат в будинках, магазинах, готелях і на інших об’єктах, задовольняючи потреби найвимогливіших користувачів.

VRF – відносно нова технологія, яка приваблює до себе увагу в усьому світі. Ряд держав визнає VRF-системи «зеленим» обладнанням, субсидуючи покупки і монтажі цих систем.

РЕГІОНАЛЬНІ РИНКИ

КИТАЙ

Поява японських VRF-систем в Китаї співпало з періодом бурхливого зростання економіки країни. Зараз підйом трохи сповільнився, проте сегмент VRF-систем продовжує залишатися самим швидкозростаючим на ринку кліматичного обладнання, випереджаючи навіть системи на основі чилерів.

Незважаючи на те що в 2015 році китайський ринок VRF вперше випробував невелике падіння, він як і раніше залишається найбільшим у світі. Його обсяг – 695 тис. систем, що становить більше половини загальносвітового попиту.

З ростом міст збільшується і потік інвестицій в обладнання житла. Все частіше, вибираючи систему кондиціонування для об’єкта, замовники і підрядники зупиняються на міні-VRF-системах. На тлі загального скорочення ринку VRF-систем сегмент міні-VRF виріс в порівнянні з 2014 роком на 11,8%.

Китай є не тільки основним споживачем, а й найбільшою базою з виробництва VRF-систем. Практично всі японські виробники відкрили свої тут заводи – вони сконцентровані в основному в східній частині країни. Крім того, китайські компанії випускають VRF-системи власної розробки. Також в Китай прийшли і виробники з США. Частина з них підкорює новий ринок в поодинці, частина – у співпраці з місцевими партнерами.

США

Обсяг ринку VRF-систем в США в 2015 році оцінювався в 35 тис. одиниць обладнання, що на 8,6% більше показників попереднього року. Зростання виявився нижчим за очікуваний, що частково пов’язано зі скороченням державних інвестицій в оснащення суспільно значущих об’єктів, таких, наприклад, як освітні та наукові установи.

VRF в країні визнається ключовою технологією кондиціонування повітря. Американське товариство інженерів з опалення, охолодження та повітряному кондиціонування (ASHRAE) та Інститут кондиціонування, опалення і холодильних систем (AHRI) розробили стандарти та інструкції з проведення випробувань і програми сертифікації для VRF-систем. Сертифікати AHRI визнаються в усьому світі, і багато азіатські виробники намагаються їх отримати.

Провідні виробники з США вступають в партнерство з компаніями з Азії з метою збільшити свою частку на зростаючому ринку VRF-систем. Таке партнерство може обмежуватися OEM-виробництвом або ж перерости в довготривалий союз. З приходом на ринок все нових і нових виробників конкуренція в даному сегменті загострюється.

ЄВРОПА

Протягом декількох років європейський ринок VRF-систем переживав скорочення, проте в 2015 році тренд змінився. У порівнянні з 2014 роком ринок виріс на 4,4%, його обсяг склав 122 тис. пристроїв. Основними споживачами VRF-систем є Туреччина, Великобританія і Франція, на частку яких припадає половина європейських продажів даного виду обладнання.

ПІВДЕННО-СХІДНА АЗІЯ

Незважаючи на уповільнення зростання економіки Китаю, ринок всієї Південно-Східної Азії досяг обсягу в 58 тис. VRF-систем. Найбільшим їх споживачем в регіоні є В’єтнам, у 2015 році там було продано 11 тис. одиниць обладнання.

Японські і південнокорейські компанії збільшують інвестиції в регіон, розширюючи виробництво VRF-систем в Таїланді та Малайзії. Продукція, яку випускають розташовані в Південно-Східній Азії заводи цих компаній, потім поставляється по всьому світу. Крім того, ці компанії просувають VRF-системи і на місцевому ринку в якості основних систем кондиціонування для зведених будинків.

ЯПОНІЯ

У 2015 році в Японії було продано 127 тис. VRF-систем (рахується за кількістю зовнішніх блоків). Ринок теплових насосів з газовим приводом після чотирьох років зростання поспіль скоротився в порівнянні з 2014 роком на 4,3%. Його обсяг склав 30 080 пристроїв.

Японські виробники залишаються технологічними лідерами світового ринку VRF-систем. На виставці HVAC & R JAPAN2016 багато компаній представили новинки обладнання цього типу, що представляють собою інтегровані системи для охолодження, опалення та гарячого водопостачання.

В даний час в Японії розглядається можливість використання в VRF-системах помірно займистих холодоагентів – перш за все R32, – для чого планується внести зміни в діючі національні стандарти безпеки.

КОРЕЯ

Південна Корея – третій за величиною ринок VRF-систем в світі. Його обсяг станом на 2015 рік перевищив 89 тис. Одиниць обладнання. У цій оцінці враховувалися і теплові насоси з газовим приводом, частка яких зростає, зокрема, завдяки програмі державного субсидування, мета якого – сприяти вирішенню проблем з електропостачанням.

БЛИЗЬКИЙ СХІД

У країнах Близького Сходу великий інтерес до VRF-систем як до енергозберігаючого обладнання. В регіоні активно працюють компанії з Південної Кореї, США і Японії. Обсяг близькосхідного ринку VRF склав в 2015 році 22 тис. Систем.

РОЗШИРЕННЯ ОБЛАСТЕЙ ЗАСТОСУВАННЯ

Розвиток технології дозволив розширити сферу застосування VRF-систем. Для обслуговування житлових будинків і невеликих об’єктів комерційної нерухомості найкращим чином підходять міні-VRF-системи. Цей сегмент ринку має досить істотний потенціал зростання. Крім того, VRF-системи залишаються одним з найбільш високоефективних рішень для напівпромислового кондиціювання. Поява пристроїв високої потужності і використання модульних конструкцій дозволяють встановлювати VRF-системи навіть в багатоповерхові офісні будівлі. Все частіше можливість монтажу VRF-систем передбачається вже на етапі проектування таких об’єктів.

Одним з перспективних напрямків останнім часом стало створення VRF-систем, призначених для регіонів з холодним кліматом. За останні кілька років суттєво зросла продуктивність теплових насосів, і багато VRF-систем сьогодні здатні працювати без використання додаткових обігрівачів при зовнішній температурі до -30 ° С. Технологія рекуперації тепла дозволяє зробити енергоефективність систем ще більш високою.

Застосування інноваційних рішень при створенні компресорів, теплообмінників та інших компонентів дає можливість зробити VRF-системи легше і компактніше, а також зменшити їх вплив на навколишнє середовище.

МІНІ-VRF: ПОТЕНЦІАЛ І ПЕРСПЕКТИВИ

У світі, як і раніше спостерігається кількісний і якісний зріст ринку оздоблювальних матеріалів і побутової техніки. У Китаї і країнах Європи для створення комфортного мікроклімату в квартирах класу люкс все частіше застосовуються міні-VRF-системи, потужністю від 3,7 до 4,4 кіловата.

Китайські, японські і корейські виробники розцінюють міні-VRF як пріоритетну продукцію, намагаючись якомога більше скоротити термін розробки нових моделей.

КОНКУРЕНЦІЯ І КООПЕРАЦІЯ

Дотримуючись ринкових тенденцій, в сегмент VRF приходять виробники, які займалися до цього, наприклад, виключно чилерами або навіть котлами для систем опалення. Зі збільшенням кількості гравців стає все більш запеклою цінова конкуренція. Боротьба за ринок з японськими компаніями вимагає від їх китайських і корейських колег максимального напруження сил.

«Велика трійка» кліматичних компаній з США в свою чергу розвиває співробітництво з азіатськими виробниками в форматі OEM, щоб забезпечити потрапляння VRF-систем в асортимент власних торгових мереж.

У найближчому майбутньому можлива активізація процесу злиттів і поглинань за участю азіатських і інших виробників.